Přeskočit na hlavní obsah

Povídka: Pomeranč

 

Dědu? No, když mi bylo dvacet.“

Vytáhla ze země trs plevele a snažila se protáhnout záda. Opět v nich něco křuplo, bála se, že definitivně.

On byl o dva roky starší a musím říct, že pořádně vytrvalej.“

Jak to?“ Matěj si poposedl blíž. Zem ho tlačila, navíc se po nedávné zimě ještě nestihla prohřát. „Tys ho nechtěla? Půjč mi to,“ nabídl se poněkolikáté, „já to dodělám.“

„Dělal jsi to jednou a ani motyčku neumíš držet... Ale s tím dědou,“ zamumlala, když se znovu sklonila. Jednou rukou se opírala o zem, druhou se ze zbývajících sil, které jí protivné stáří milostivě nechalo, snažila motyčkou vysekat plevel. „To víš, že jsem ho chtěla. Nebo ne, já ani nevím. Ale musím říct, že se mi moc nelíbil.“

To mě právě zajímá. Vypadá, že to máme v rodině.“

Ale ty seš hezkej. Musíš mít holek...“

Matěj se usmál a nesměle poděkoval. V osmnácti byl však dost starý na to, aby věděl, že pro maminky nebo babičky jsou krasavci i dvojníci Quasimoda... jen když jsou jejich potomky. Naopak si byl sám vědom toho, že v jeho obličeji, obdarovaném pobledlou kůží, několika pihami, nevýraznýma očima, doleva nachylujícím se nosem a výrazem bez sebemenšího charisma, je víc nedostatků, než vstupenek do světa modelingu.

No seš,“ pokračovala babička. „To tvůj děda byl daleko ošklivější, to se ani nedá srovnávat. Rozhodně to nebyl žádnej Marlon Brando nebo Oldřich Nový. Spíš vypadal jako Bud Spencer. Jestli si na dědu ještě pamatuješ – už tam taky bude chudák dvanáct let –, tak ten jeho křivej nos měl tenkrát ještě křivější, a navíc byl hrozně chlupatej. Když jsem ho viděla poprvý, napadlo mě, jestli to není třeba sněžnej muž. To prostě nebylo možný.“

Znovu se narovnala, aby chytila dech – okopávat záhon a přitom vyprávět už jí nešlo jako dřív, navíc si potřebovala otřít pot. Na čele a tvářích ho měla na rozdávání.

Zabodla motyčku do hlíny a ještě dodala: „A taky se vůbec nevoněl. To sice tenkrát dělal málokterej chlap, ale rozhodně mě teda nepřitahoval.“

Mlčky pokračovala v práci. Její vnuk ji ze strany pozoroval a kromě toho, že se styděl, jak je nešikovný a ona od něj nechce pomoct, snažil se představit mladého dědu, jehož viděl naposledy ve svých šesti letech, jak se zarostlou hrudí a křivějším než křivým nosem zkouší sbalit babičku. Babičku bez vrásek, šedivých vlasů a třeba i s koketujícím pohledem, který si představoval ještě obtížněji.

Co se teda stalo pak?“ vrátil se k příběhu, a to s obrovskou dávkou zvědavosti. Napadlo ho, že jeho vzplanutí k o rok mladší Tereze Křížkové, modrooké, plnoštíhlé blondýně bude mít stejné vývojové parametry, jako dávno zasuté události v paměti jeho babičky.

Co se stalo pak? Udělal pro mě něco krásnýho.“

Krásnýho? A co? Vzal tě na cestu kolem světa?“

Ten tak,“ zněla jasná, téměř ironická odpověď. „Leda když jsme byli jednou v Třeboni a on se strašně opil, tak jsme obcházeli kolem Světa, aby vystřízlivěl... To ne. Ale nesnědl mi pomeranč.“

Co?“

No, nesnědl mi pomeranč.“

-----

Nesnědl mi pomeranč. Pro Matěje to nebyla zrovna nejsnadnější indicie k rozluštění záhady, jak muži z jeho rodu, předávající si po generace křivý nos a nevýraznou, nepřitažlivou tvář, dokážou dostat dívku k oltáři. Nesnědl mi pomeranč...

A to bylo dobrý?“

No, dneska by to asi nebylo nic moc,“ připustila ohnutá, plející babička. „Dneska máš pomerančů tucet v každým krámu. Ale když jsme byli mladí, byl to hotovej poklad. Sehnat je rozhodně nebylo lehký, a kolikrát se pro ně muselo daleko. Děda, to se mě ještě pořád snažil získat, měl známýho zelináře až v Ústí, a to je od nás tak sto padesát kilometrů. Jednou mi ale slíbil, že pojede pro pomeranče a aspoň jeden mi vezme, abych měla na Vánoce. Jel brzo ráno vlakem a byla hrozná zima. Co si pamatuju, byl nejstudenější den roku... a on se přesto nevytopenou pětkou vydal na dlouhou štreku. No a pomeranče doopravdy sehnal, naložil je do batohu, jenže jak dřív vlakový spojení nestálo za nic, musel v Lovosárech čekat tři hodiny na přestup. Svačinu už dávno snědl, hospoda ani obchod nikde, tak si zalezl do čekárny, oloupal si jeden pomeranč a ten snědl. Jenže měl pořád hlad, tak vzal druhej, třetí, čtvrtej a spořádal je. Tak to šlo s dalšíma dvěma, jenže hlad ne a ne zmizet, a proto sáhl znova do batohu a tam... zatracená zem,“ zaklela, „vůbec mi to tady nejde vydlabat.“

Co tam bylo?“

Jo, promiň,“ pokračovala konečně. „Děda lovil v batohu a našel tam poslední pomeranč. Ten pro mě. Musel mít pořádnej hlad. Před sebou další dvě hodiny čekání, studený a smutný nádraží... a přesto ten pomeranč zase pustil a odolával. Kolikrát ho prej vyndal a říkal si, že na to kašle a prostě ho sní, ale pak si prý zase řekl, že mě má rád a ten pomeranč mi doveze. Jo a to měl vlak ještě tři hodiny zpoždění. Ale ten pomeranč stejně dovezl.“

----- 

Takže to chce velký, romantický gesto,“ zhodnotil Matěj po chvíli dalšího mlčení, kdy mluvil jen vítr proudící v zesílených poryvech. Zdálo se mu, že problému přichází na kloub. „Prostě něco, co jí vyrazí dech.“

Tak nějak,“ zamumlala babička, spíše se soustředící na práci, než jestli její vnuk opravdu pochopil pointu příběhu.

Potom, co ti teda přivezl pomeranč, tak jste se vzali?“

No, hned druhej den to nebylo. Ale začali jsme spolu chodit a to už se vždycky nějak vyvrbí. Chce to ale trpělivost a na každým člověku, i když má křivej nos a chlupatou hruď, hledat to pozitivní.“ Hudbu k jejímu vyprávění obstarával zvuk motyčky sekající do hlíny. A to pak přebije to špatný, kterýho má člověk taky požehnaně. Každej člověk, nemysli si. Třeba na tvým dědovi jsem nenáviděla, jak do všeho šťoural a měl takovou tu potřebu každýmu radit. Kolikrát obcházel zahrádkáře a radil jim, jak mají sázet stromy nebo sekat trávu, i když tomu vůbec nerozuměl. Nebo radil, jak má mechanik opravovat auto, veterinář jak má očkovat našeho psa nebo pošťačce dokonce ukazoval, jak má roznášet dopisy a jak je házet do schránky.“ Narovnala se, potřebovala si odpočinout. „Jo a taky volal do rádia, kde byl třeba odborník na zemědělství a toho v přímým vysílání poučoval. Asi tisíckrát jsem ho chtěla vyrazit z baráku.“

Až tak, jo?“

Jo. Jenže jsem si vždycky vzpomněla na ten pomeranč a zas jsem se do něj zamilovala, ať byl, jakej byl.“

Co mám teda udělat? Terku pomerančem sotva okouzlím.“

To asi ne.“ Motyčka se znovu zabořila do země. Brázda miniaturního políčka, které měla v zahrádkářské kolonii, byla téměř vypleta. Ještě tři takové řádky a může zasázet brambory. „Ale pro začátek se podívej nalevo od altánku.“

Matěj kvapně otočil hlavu, jako kdyby slyšel o skrýši svatého grálu nebo o kouzelném prstenu, co i z ošklivého kluka udělá Marlona Branda. Žádný prsten tam ale neležel, jen hustě zarostlý záhon růží. Kvítka měly rudá jako krev.

Myslíš ty růže?“

Co jinýho? Na stole v altánku mám nůžky.“

-----  

Na hlavě jí přistála pusa. Už si nevzpomínala, kdy jí vnuk, v pubertě toužící líbat spíš Penelope Cruz nebo tu Terezu Křížkovou, naposledy políbil. Dokončila brázdu a otřela si z čela další příval potu. Vzhlédla, musela si zastínit oči, aby proti sluníčku rozeznala, kde Matěj stojí. Tyčil se nad ní s rozzářeným, širokým úsměvem a pugetem pěti růží v ruce.

To by se jí mohlo líbit, viď?“

Jo. Zimu jich přežilo docela dost.“ Usmála se. „Tak utíkej.“

Díky. A kdyby mi dala košem, donesu je zpátky.“

Doufám, že to nebude nutný.“

Špinavou motyčkou naznačila zamávání. Zároveň si protáhla záda, sáhla si na srdce, kde ji drobně píchlo, a zadívala se na nebe. Bylo modré, téměř bez mraků... doslova se z něj dalo číst, že přichází jaro. Konečně, po dlouhé a ledové zimě.

Něco ji ještě napadlo. „Matěji,“ zavolala, „kdybys jí někdy vezl pomeranč, nikdy jí ho cestou nesněz.“

Tak jo,“ usmál se vnuk, který už bral za kliku branky, s touhou co nejdřív předat růže té nejhezčí holce na světě.

A když byl daleko, až za poslední zahrádkou, ona si pro sebe ještě zašeptala:

„Vždycky jí ho přivez. Možná o tom jediným to tady na světě je.“

Populární příspěvky z tohoto blogu

Turzovka - slovenské Lurdy a Hora Panny Marie

Pokud přemýšlíte, že navštívíte francouzské Lurdy, ale odrazuje vás dlouhá cesta, je tu jedno řešení: poutní místo Turzovka. Ta je slovenskými Lurdami označována z několika důvodů. Předně, první zjevení Panny Marie se zde odehrálo v roce 1958, tedy přesně (i když ne na den) sto let od prvního mariánského zjevení ve Francii. Dalším pojítkem je působení tamní vody, která uzdravila několik nevyléčitelně nemocných.     Rozbitý plot  Turzovským vizionářem byl Matúš Lašut , p rostý muž, tehdy dvaačtyřicetiletý hajný. 1. června ve zmíněný rok měl službu, která ho zavedla na Živčákovu horu ležící v Turzovské vrchovině, ve výšce 787,7 metrů nad mořem. Jako obvykle se zastavil na místě, kterému se řík alo "U obrázku" a začal se modlit. Během Zdrávasu se ale stalo něco zvláštního: zablesklo se a před ním, zhruba dva metry nad zemí, se zjevila socha Panny Marie. Zároveň se namísto několika strom ů okolo vizionáře ob jevil záhon bílých květin ohraničený malým plotem.    Lašut

Paměti píšícího knihovníka

Lidé své paměti zpravidla sepisují na sklonku života, když jsou staří a při psaní po očku koukají z okna, jestli už náhodou nepřichází Smrt. Jelikož ale člověk nikdy neví, zvlášť když s oblibou konzumuje pivo a červené víno, rozhodl jsem se sepsat část memoárů již nyní, v necelých třiceti letech. Začnu tam, kde se začít má... Narodil jsem se v srpnu 1989, necelé tři měsíce před sametovou revolucí. Vyrostl jsem v Dobroníně, ve vesnici mezi Havlíčkovým Brodem a Jihlavou, v nezatepleném obecním třípokojáku. Jako většina lidí, co nejsou postavami z románů Charlese Dickense, čili nejsou sirotky, jsem dětství prožil s oběma rodiči plus s bráchou a sestrou, v jejichž společnosti jsem tvořil své první literární pokusy. To bylo ale až od sedmnácti let. Do té doby jsem se literatuře úspěšně vyhýbal a zdárně sabotoval veškeré snahy kantorů vtlouct mi do hlavy význam Jiráska, Dostojevského a Victora Huga. Na to, že se jednou budu živit jako knihovník a samotnému mi vyjde kniha, by

Povídka: Moje cesta

Ve zpocené ruce držel autoatlas. Koupil ho ve stánku u hlavní silnice... na cestu vyrazil nečekaně, náhodou a bez sebemenší přípravy a potřeboval si kontrolovat směr. Šest hodin ráno. Stoupl si na vysekaný plácek na kraji Rožnova pod Radhoštěm a zvedl ruku. Na první auto dlouho nečekal. Suchým prachem ho neohodilo ani pět, když zastavil mladík ve fordu. „ To šlo rychle,“ usmál se Adam a otevřel dveře na místě spolujezdce. Co nejzdvořileji se zeptal řidiče, kam jede. Potěšující zprávu nedostal. Cesta do Valašského Meziříčí mu měla ušetřit jen pár kilometrů... ale lepší pohnout se, než trčet na místě. Shodil bágl, kde do sebe narážely plechovky piva, a usadil se. „ Jste moc hodnej,“ řekl, když vyjeli. Vděčnost z něho vyzařovala. „ V pohodě. Kam vůbec míříte?“ Řidič měl na sobě vojenskou uniformu a v očích dobrácký výraz. „D o Jihlavy.“ „ Sakra, to je pořádnej kus. A celou cestu takhle?“ „ Jo,“ potvrdil Adam. „I kdyby se dělo cokoliv, musím jet stopem.“ ----- Adamova ces