Kapitola: Můj táta Matouš Grim
Můj táta se jmenuje Matouš Grim. Narodil se osm let po skončení
druhé světové války do rodiny ševce Ferdinanda Grima a jeho ženy Magdaleny. A
do malého předměstského domku se dvěma pokoji a kuchyní.

V dětství se od ostatních vrstevníků nelišil. Alespoň ze začátku.
Běhal venku, koupal se ve špinavém rybníce, lovil raky, to všechno s kulisami
namalovanými rudou komunistickou hvězdou. Zlom nastal jeden červencový den roku
1964. Tehdy ho kamarádi vyhecovali, ať vyleze na strom sklánějící se na
rybníkem Lhoťák, a ať z něj skočí do vody... jenže jedna stářím vysušená větev
praskla, jen co na ni vyšplhal a ještě než stačil přelézt nad kalnou vodní
hladinu. Výsledek? Pád na zem a zlomená noha.
Léto
tak trávil s nohou v sádře na pohovce, odkud se díval, jak maminka každý den
vaří nebo jak táta spravuje boty. Zoufale se přitom nudil, ovšem díky tomu a
díky touze nějak nudu zahnat, objevil poklad. Velkou, po strop zarovnanou
knihovnu v jejich obývacím pokoji.
Musel
uznat, že jeho rodiče mají vkus. Prosklený, ornamenty zdobený regál, ukrýval
skvosty jako verneovky, Toma Sawyera a Huckelberryho Finna, dále Gulliverovy
cesty nebo Dona Quijota. Vespod zevlovaly otrhané rodokapsy, mayovky nebo Rolf
zálesák.
Táta
bral knížku po knížce a četl a četl, a ještě než skončily prázdniny, u Cesty do
středu Země to pocítil: nepopsatelnou touhu vymýšlet podobné příběhy také a
následně je vyprávět. A sebe v nich obsadit do hlavní role.
V
prvním z nich došel k Prachové hoře, odkud se bere veškerý prach, což
prezentoval zaskočeným rodičům. Následovalo objevení brány do vesmíru, setkání
s mluvicím medvědem nebo jak si o půlnoci osedlal divokou labuť a doletěl s ní
k Egejskému moři.
A
podobně.
Ferdinand
a Magdalena Grimovi skutečnost, že syn je s fantazií větší kamarád, než je
zdrávo, nebrali zprvu vážně. Jen jim na paměť vytanula šílená prababička
Johana, nicméně odbornou pomoc vyhledali až v tátových osmnácti letech, ve
kterých byl, básnicky řečeno, stále vězněn v kobce vlastní představivosti.
Lékař
při důkladném vyšetření nemoc neodhalil (ani když mu bylo vyprávěno o zvířeti
jménem šavlozubý vlk, který obchází tamními lesy, nebo o rostlině přinášející
věčnou krásu a nesmrtelnost), a jako jediné východisko navrhl, aby si chlapec
našel práci a také děvče.
„Ono ho to přejde.“
Nepřešlo.
Ani když nastoupil do truhlářské dílny a chodil domů sedřený. A o pár let
později nepomohla ani aplikace rady číslo dvě... přestože si našel dívku
opravdu nádhernou.
Moje
maminka Anežka byla ideálním ztělesněním jeho představy ženské krásy.
Alternativa k Taťáně z Oněgina nebo Nšo-či z milovaných mayovek... tedy hezká
dívka, která zároveň umí být milá a hlavně používá hlavu.
Nejprve
k té kráse. Hubená postava, oči v barvě smrkového jehličí, vlasy zase v
kaštanovo-zrzavé a tvarem připomínající rozbouřený vodopád. Tváře drobné,
razantně je ale zvýrazňoval špičatý nos. Když se poznali, měla na sobě bílé,
kytkované šaty, které končily těsně pod koleny, aby se ukázal dostatečný kus
jejích útlých nohou. Přes ramena přehozený tenký svetýrek, vyboulený v místě
pevných prsou.
O
intelektu zase vypovídalo to, že chodila do knihovny, kam bylo také umístěno
jejich první setkání. Anežka stála u regálu s poezií, což tátu zvláštním
způsobem fascinovalo. Okamžitě nechal J. F. Coopera i otázku, jakou jeho
dobrodružnou knihu si půjčí tentokrát, a veškeré pohledy věnoval jen jí.
A nezůstal
jen u pohledů. Když šla k pultu, nenápadně se k ní přikradl a zjistil, co si
půjčuje. Básně Františka Halase, což byla příležitost. U Walta Whitmana nebo
Emily Dickinsonové by to šlo hůř, nyní ale mohl přistoupit ještě blíž, odkašlat
si a hlubokým hlasem pronést: „Slečno? Nezlobte se, že vás ruším. Já jen, že
Halase znám osobně, naše rodina se s ním přátelí.“
Dívka
se otočila a usmála se. Řekla, že je to úžasné, což si tatínek vyložil jako
signál, že v dobývání může pokračovat. Počkal, až si u usměvavé knihovnice s
pláštíkem půjčí knihy, dole jí podržel dveře a venku navrhl, jestli nepůjdou na
kávu, aby jí o Halasovi řekl víc... ačkoliv věděl jen to, že se jmenuje
František.
Zamířili
do útulné kavárny Medovník. Provozoval ji postarší chlapík s moudrýma očima a
knírem jako od sumce, který podával vše od čaje po brazilskou kávu, a dokola
pouštěl smyčku beatlesáckých Let It Be, Help! a Yellow Submarine. Místnost měla
tři stolky a u jednoho z nich se táta díval mamince do očí, usmíval se a
vyprávěl, jak jeho otec s Halasem sekal trávu, štípali dříví, nebo jak jeho
samotného vzal na výlet do Prahy.

Svatbu
měli v kostele v severočeském Filipově, maminčině rodišti. Sezvali příbuzné z
celé republiky a před jejich zraky si vyměnili prstýnky, polibky, a aniž by
tušili, že toho druhého bude na jejich vkus příliš, také sliby, že do smrti
spolu ponesou všechno dobré i zlé.
Z
toho dobrého: krátce po svatbě si koupili a opravili malý domek se zahradou a
jabloňovou alejí, pořídili si také auto a jeli na dvě dovolené k Balatonu. A
třešnička na dortu... alespoň doufám, že mě považovali za třešničku... jejich
syn Adam.
Narodil
jsem se v únoru 1978, tři kila padesát a důvod pro tátu pořádně se opít. A
jejich životy jsem obohatil i jinak. Díky mému pronikavému novorozeneckému
pláči, s oblibou zahájeném v hlubokých nočních hodinách, se například dva roky
pořádně nevyspali. Nebo tím, že při pohledu na drobné, věčně usmívající se a po
dvorku běhající stvoření měla jistá fantazie ještě více důvodů povolovat
stavidla a propouštět další várky příběhů.
Táta
na to vzpomínal často. Jak zrovna seděl u postýlky, upíraly se na něj dvě
dychtivé tečky a on...
„Budu
ti vyprávět příběh. Jednou jsem šel, šel a šel, až jsem zčistajasna došel k
Prachové hoře.“
Tak to šlo každý večer. Příběh střídal příběh a seznam produktů
tátovy představivosti se rozšiřoval. Netrvalo dlouho a číslo vybrousil na
slušnou řádku, za kterou by se nestyděla ani Božena Němcová, a která rozhodně
nepotřebovala rozšířit.
A nejradši by ji nerozšiřoval. Vzhledem k tomu, co později
předcházelo jednomu z dalších příběhů. Tehdy mi bylo devět let a moje maminka
onemocněla těžkou nemocí.